Zorgverlening
Onze zorgverleners bepalen samen met u welke zorg, behandeling en dienstverlening er nodig is. Uw familie en vrienden spelen een belangrijke rol in het bieden van ondersteuning aan u. Daarnaast leveren de vrijwilligers van de herstelkliniek een bijdrage aan een prettig verblijf.
Indicatie en zorgprofiel
Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) bepaalt op basis van uw zorgbehoefte voor welk zorgprofiel u in aanmerking komt. In een zorgprofiel staat een omschrijving van de aard en inhoud van de zorgbehoefte en de noodzakelijke zorg. Op basis van dit zorgprofiel, uw wensen en behoeften vullen de medewerkers van Herstelkliniek Pantein de zorg, behandeling en dienstverlening in. Daarbij staat kwaliteit van leven centraal.
Als uw indicatie na verloop van tijd moet worden aangepast, omdat u bijvoorbeeld meer zorg en ondersteuning nodig heeft, dan gaan we hierover met u (en uw eerste contactpersoon) in gesprek.
Specialist ouderengeneeskunde
Tijdens uw verblijf in Herstelkliniek Pantein neemt een specialist ouderengeneeskunde de rol van uw huisarts over. De specialist ouderengeneeskunde stelt samen met u, uw eerste contactpersoon en de andere zorgverleners uw individuele zorg- en behandelplan op en is eindverantwoordelijk voor de medische zorg en behandeling. Indien nodig krijgt u hulp van een diëtist, ergotherapeut, fysiotherapeut, logopedist, psycholoog of maatschappelijk werker. In uw zorgdossier wordt vastgelegd welke zorgverleners verantwoordelijk zijn voor uw zorg en behandeling.
De verpleegkundige van uw zorgteam speelt een belangrijke rol in de coördinatie van uw zorg. Zij monitort of het nodig is om de specialist ouderengeneeskunde of een andere behandelaar tussentijds in te schakelen. Ook helpt de verpleegkundige u om bijvoorbeeld voedings- of beweegadviezen in uw dagelijks leven toe te passen.
Zorgplan
In het zorgplan leggen we vast hoe u wilt leven en welke hulp daarbij nodig is. We hechten veel waarde aan uw persoonlijke inbreng en tevredenheid. De afgesproken zorg en de wijze waarop deze worden verleend, wordt daarom regelmatig met u besproken en zo nodig bijgesteld. Iedere verandering in de zorgverlening of ondersteuning bespreken we met elkaar en wordt in het zorgplan vastgelegd. Indien de zorgverlening niet meer op een verantwoorde wijze geboden kan worden, gaan we samen op zoek naar een andere zorgvorm.
Lees hier meer over het zorgplan.
Contactpersoon Zorg
U en uw familie/vertegenwoordiger krijgen een vaste contactpersoon binnen het zorgteam, de zogenaamde contactpersoon Zorg. Deze behartigt uw belangen, zorgt voor een goede planning van zorg en is actief betrokken bij de bespreking van uw zorgplan. U kunt bij de contactpersoon Zorg terecht met al uw vragen of als er problemen zijn omtrent de zorg of uw tijdelijke verblijf in Herstelkliniek Pantein. Wanneer uw contactpersoon Zorg afwezig is, kunt u ook terecht bij één van de andere verzorgenden.
De manager en teamleiders van Herstelkliniek Pantein zijn eindverantwoordelijk voor de (zorg)teams.
Caren
Het computerprogramma Caren helpt u de zorg zo te organiseren dat het aansluit bij uw situatie. Zo kunt u via Caren:
- Via een kalender afspraken plannen en organiseren samen met uw familie/mantelzorgers.
- Notities bijhouden om belangrijke zaken niet te vergeten.
- Anderen, die u vertrouwt, toegang geven tot informatie in Caren.
- Via berichten kunnen uw mantelzorgers onderling gedachten, ervaringen en ideeën uitwisselen.
Ook kunt u Caren koppelen aan Pantein en dan kunt u ook uw zorgplan inzien. In het zorgplan zijn alle afspraken over uw zorg vastgelegd. Alleen medewerkers die betrokken zijn bij uw zorg of begeleiding, hebben toegang tot deze informatie.
Op www.carenzorgt.nl kunt u zich aanmelden. Hiervoor heeft u uw cliëntnummer nodig. U ontvangt daarna automatisch een brief met een toegangscode.
De handleiding geeft u een uitleg over het programma Caren.
BeterDichtbij
Via de BeterDichtbij app kunt u via een beeldbelverbinding in gesprek gaan met een medewerker van uw zorgteam, specialist ouderengeneeskunde of behandelaar. Deze vorm van contact is een aanvulling op uw fysieke zorg. Het beeldcontact vindt plaats op afspraak.
Kijk voor meer informatie op: BeterDichtbij.
Persoonlijke verzorging
U zorgt zelf voor persoonlijke verzorgingsproducten zoals shampoo, zeep, tandpasta en scheerspullen. Herstelkliniek Pantein regelt en betaalt de producten die met de zorgverlening te maken hebben, zoals handschoenen.
Medicatiebeleid
Het medicijnbeleid van Herstelkliniek Pantein gaat uit van uw zelfstandigheid en uw mogelijkheden. In principe beheert u zelf uw medicijnen. Als dit niet op een veilige manier kan, biedt het zorgteam u hierbij ondersteuning.
Tandarts
U kunt zelf een tandarts kiezen. Tijdens uw verblijf in Herstelkliniek Pantein kunt u ook kiezen voor een tandarts van Pro-Da. Uw behandeling vindt in dat geval (zoveel mogelijk) in de herstelkliniek plaats. Voor meer informatie over de dienstverlening van Pro-Da kunt u hun website raadplegen.
Arbeidsomstandigheden
Zorgverleners zijn verplicht te werken volgens de richtlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet. Dat betekent bijvoorbeeld dat medewerkers in sommige situaties beschermende materialen, zoals handschoenen, dragen. Wanneer er intensieve zorg nodig is, kan het nodig zijn om samen met u de inrichting van uw kamer aan te passen, zodat die zorg verantwoord geleverd kan worden.
Goede arbeidsomstandigheden hebben ook te maken met een goede en respectvolle omgang met elkaar.
Persoonsgerichte zorg, zorg waar u het mee eens bent
Ieder mens heeft het recht om in vrijheid te leven en zelf keuzes te maken. Zelf beslissen wat u belangrijk vindt, hoe u uw dag doorbrengt en waar u woont. Maar ook mogen bepalen wat u wilt eten of drinken en welke medicijnen of behandeling u wilt. Dit geldt ook voor mensen met dementie, die hun wensen niet goed meer aan kunnen geven of de gevolgen van hun keuzes niet meer begrijpen of overzien. In de gezondheidszorg spreken we dan van mensen die wilsonbekwaam zijn. Zij hebben weliswaar zorg en ondersteuning nodig, maar bij Pantein vinden we dat dit zoveel mogelijk bestaat uit waar zij zelf voor (zouden) kiezen. Daarover gaan onze zorgverleners met u in gesprek. De afspraken worden vastgelegd in het cliëntdossier.
Lees meer over vrijwillige en onvrijwillige zorg
Vertegenwoordiging
Het is belangrijk dat uw belangen goed worden vertegenwoordigd. We gaan ervan uit dat u zelfstandig beslissingen kunt nemen totdat het tegendeel blijkt. Er kan echter altijd een situatie ontstaan waarin u, soms tijdelijk, niet goed voor uw eigen belangen op kunt komen. Ook is het mogelijk dat u bepaalde beslissingen zelf niet meer kunt nemen of de gevolgen van uw beslissingen niet meer kunt overzien. Uw arts spreekt met u af wie uw belangen vertegenwoordigt in een dergelijke situatie. U kunt zelf iemand schriftelijk machtigen.
Wanneer u geen schriftelijke machtiging afgeeft, behartigt uw partner uw belangen. Als dit niet mogelijk is, dan treedt een ouder, kind, broer of zus als vertegenwoordiger op. Als dit niet mogelijk is of als familieleden er onderling niet uitkomen, kan aan de kantonrechter worden gevraagd een mentor aan te stellen. Een mentor behartigt uw persoonlijke belangen net zoals de vertegenwoordiger. Hij/zij neemt dus beslissingen over uw verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding.
Als u uw financiële zaken niet meer wilt of kunt regelen, dient u een zaakwaarnemer aan te wijzen. Als er geen zaakwaarnemer is, kan er via de kantonrechter ook een bewindvoerder worden aangesteld voor het behartigen van uw financiële belangen.
De vertegenwoordiging voor persoonlijke belangen wordt vastgelegd in het zorgplan. Bewindvoering wordt vastgelegd bij de cliëntenadministratie.
Uw arts beoordeelt of er sprake is van een situatie waarin u (tijdelijk) niet meer bepaalde beslissingen kunt nemen of de gevolgen van uw beslissingen kunt overzien. Op zo’n moment overlegt de arts met uw vertegenwoordiger. Bij elke beslissing staat uw belang voorop. De vertegenwoordiger wordt betrokken bij het opstellen en wijzigen van het zorgplan.
In het geval dat de vertegenwoordiger en de arts van mening verschillen zonder zicht op een oplossing, blijft de arts verantwoordelijk en neemt de uiteindelijke beslissing.
Passende zorg
Hoe uw leven op het gebied van gezondheid er uit gaat zien, is moeilijk te voorspellen. Maar u heeft waarschijnljik wel ideeën over hoe u het graag zou willen. Praat erover met uw familie, vrienden en met uw arts. Bijvoorbeeld: zijn er misschien behandelingen die u later niet meer wilt? Welke begeleiding wilt u graag van uw arts? Het geeft rust als u weet dat de mensen om u heen en uw arts weten wat u belangrijk vindt. Zij kunnen u dan de zorg geven die bij u en uw situatie past. Klik hier voor de keuzehulp om uw wensen voor zorg en behandeling te verkennen.
Palliatieve zorg en euthanasie
Bij ernstige ziekte en in de fase rond het levenseinde kan uw arts veel voor u doen om uw klachten en lijden te verlichten en u en uw naasten te ondersteunen. We spreken dan van palliatieve zorg. Het is in de meeste gevallen mogelijk om met goede palliatieve zorg antwoorden te vinden op uw vragen en behoeftes. De arts gaat met u, en indien nodig of gewenst met uw vertegenwoordiger, na wat voor u belangrijk is om te komen tot besluitvorming.
Maar er kan een situatie ontstaan waarin met palliatieve zorg de klachten en het lijden niet op een aanvaardbare wijze kunnen worden verlicht. Voor die situatie kan bij u de wens tot euthanasie - of hulp bij zelfdoding – ontstaan. De specialist ouderengeneeskunde gaat op uw verzoek hierover met u in gesprek. De artsen van Herstelkliniek Pantein handelen volgens de bepalingen van de Euthanasiewet 2002. Euthanasie wordt binnen Herstelkliniek Pantein beschouwd als een uiterst middel, als met de normale medische zorg geen antwoorden meer gevonden kunnen worden.