Nationale Complimentendag: blij met Thuiszorg Pantein

Publicatiedatum: 1 maart 2021

Vandaag, 1 maart, is het ‘Nationale Complimentendag’, de dag om je waardering te uiten voor je vrienden, familie, collega's of andere mensen die je liefhebt of graag mag. Van Joop en Gerrie van der Meijden uit Oss ontvingen wij een heel mooi compliment voor Thuiszorg Pantein.


Auto ongeluk
Joop en Gerrie (75 en 73 jaar) en ouders van twee dochters, raakten 24 jaar geleden betrokken bij een ernstig auto ongeluk. Joop liep daarbij een incomplete dwarslaesie op en zit nu in een rolstoel. Door beschadiging van zenuwen in de nek raakte hij verlamd aan rechterarm en –been. Na het ongeluk volgde een jarenlang revalidatieproces, waarbij hij een aantal keer is geopereerd en op de IC heeft gelegen. Door de zenuwbeschadiging werken zijn longen niet meer goed, waardoor hij weinig kracht heeft om te praten. Gerrie voert daarom het woord:

 

Knoopjes dichtmaken
“Elke dag komen medewerkers van Thuiszorg Pantein langs om mijn man te wassen en aan te kleden en ’s avonds weer te helpen met klaarmaken voor de nacht. Bij ons komen ze meestal als laatste. Dat vinden we helemaal niet erg, want we zijn geen vroege ochtendmensen. Je kunt ook niet verwachten dat ze bij iedereen om 20:30 uur langskomen voor hulp. Bij mij komen ze een paar keer in de week mijn rug insmeren met zalf, want daar kan ik zelf niet bij. Ik heb psoriasis. Ook heb ik ernstige artrose aan mijn handen, waardoor ik erg afhankelijk ben van de thuiszorg voor de algemene dagelijkse handelingen elke morgen, zoals knoopjes dichtmaken.

 

Vertrouwen in de mensen
Al bijna 25 jaar krijgen wij hulp van Thuiszorg Pantein. Vroeger heette dat Stichting Thuiszorg Brabant Noord Oost, maar we zijn al die tijd bij dezelfde organisatie gebleven. Vroeger gebeurde alles nog zonder computer en werd er minder opgeschreven. Dat werkte ook goed. Ik vind dat je vertrouwen in de mensen moet hebben en dat het niet nodig is om elk regeltje te verantwoorden. Dat kost tijd en geld wat beter besteed kan worden aan zorg. Wij hebben veel zelf in de hand, dus dan is het wat ons betreft niet nodig om veel te noteren. Maar dat zijn regels waar jullie als organisatie je aan moeten houden hè!

 

Vrij en dankbaar
Wij zijn heel tevreden over de thuiszorg. Ze zijn heel flexibel, alles kan. Ik heb er geen enkele moeite mee dat er verschillende mensen bij ons over de vloer komen. Ik voel me vrij, ook al loop ik nog in mijn pyjama. Het is fijn dat ze nergens commentaar op leveren. Ik vertel wat ik kwijt wil en naar meer wordt niet gevraagd. Ze zijn hartstikke lief allemaal en heel zorgzaam. We zijn heel dankbaar dat er mensen zijn die het allemaal maar doen. Het zijn allemaal handelingen die we zelf niet kunnen. Ik vind het ook knap dat ze dat willen doen, zo fijn dat die mensen er zijn!”