Primeur BeterDichtbij bij de thuiszorg van Pantein

Publicatiedatum: 3 maart 2020

Pantein is de eerste zorgorganisatie in Nederland die de app BeterDichtbij zowel inzet in het ziekenhuis als in de thuiszorg. BeterDichtbij maakt beveiligd app-en en beeldbellen mogelijk tussen cliënten/patiënten en zorgverleners. 


Veilig app-en en beeldbellen
BeterDichtbij is al geruime tijd in gebruik bij het Maasziekenhuis Pantein. Het verschil met reguliere apps is dat je via BeterDichtbij, binnen een beveiligde omgeving, zowel kunt app-en als beeldbellen via je mobiele telefoon of iPad (of een andere tablet). Dit is een uitkomst voor mensen die bijvoorbeeld na een gesprek met een zorgverlener alsnog een vraag hebben of onzeker zijn over hun gezondheid. Ook is het een uitkomst voor patiënten die slecht ter been zijn. Het contact met de eigen specialist of verpleegkundige kan soms via BeterDichtbij plaatsvinden.  

 

Uitbreiding naar de thuiszorg
De positieve ervaringen van patiënten en specialisten en verpleegkundigen in het ziekenhuis waren voor Pantein aanleiding om uit te breiden naar de thuiszorg. Als eerste is gestart in Cuijk. Cliënten die hier wonen en thuiszorg krijgen, worden door hun zorgverlener uitgenodigd om mee te doen aan BeterDichtbij. Voorwaarde is dat cliënten over een iPad of smartphone met internetaansluiting beschikken. De BeterDichtbij app werkt heel eenvoudig. Cliënten kunnen ondersteuning krijgen van een vrijwilliger als ze minder digitaal vaardig zijn. De vrijwilliger geeft dan uitleg over het installeren van de app, zodat iemand snel kan starten.

 

‘App werkt heel eenvoudig’
Meneer Willems uit Cuijk, een cliënt van Thuiszorg Pantein, was de eerste die afgelopen  december ervaring opdeed met BeterDichtbij. Hij was direct heel positief over het beeldbellen. “Het is eenvoudig. Ik kreeg een uitnodiging van mijn thuiszorgteam en hoefde alleen maar op een knopje te drukken op de iPad. Toen was er verbinding met de zorgverlener”, aldus Willems. Pantein zal de komende periode meer cliënten in Cuijk de mogelijkheid van BeterDichtbij aanbieden en het daarna verder uitbreiden naar andere plaatsen. De verwachting is dat cliënten deze service als een welkome aanvulling zullen ervaren.