Procedure Zorgaanvraag

Wilt u zorg van Pantein ontvangen? Lees hier dan meer over het aanvragen van een zorgindicatie en het afsluiten van een woonzorgovereenkomst.

Voor welke zorg komt u in aanmerking?

In Nederland hebben we verschillende wetten die beschrijven hoe zorg wordt vergoed: de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). In deze wetten staat ook wie er in aanmerking komt voor bepaalde zorg.

 

Cliëntondersteuning Wet langdurige zorg (Wlz)
Alle mensen die recht hebben op langdurige zorg (met een Wlz-indicatie) kunnen hulp krijgen van een cliëntondersteuner. Hij of zij ondersteunt u of uw naaste met al uw vragen rondom het regelen en de uitvoering van langdurige zorg. Hieraan zijn geen kosten verbonden.

 

Verpleegkundigen van Pantein vervullen de rol van cliëntondersteuner voor cliënten van Pantein of mensen die bij Pantein op de wachtlijst staan. Behoort u niet tot één van deze groepen? Klik dan hier voor meer informatie.


Zorglegitimatie

Als u een verwijzing of indicatie nodig heeft voor onze zorg, dan vermelden wij dat bij de zorg die u zoekt. Tegenwoordig gebruiken we in Nederland het woord zorglegitimatie als het gaat om een indicatie of beschikking. De zorglegitimatie geeft aan dat u voor die zorg in aanmerking komt.

 

Pantein kan u helpen bij het aanvragen van een zorglegitimatie. Voor verpleging en verzorging aan huis kunt u de aanvraag rechtstreeks bij ons doen, bel 0900-8803. Voor andere zorgvormen vraagt u zelf de zorglegitimatie aan bij het Centrum Indicatiestelling Zorg.

Zorg- en dienstverleningsovereenkomst

Als u voor zorg bij Pantein kiest, dan sluit u met ons een overeenkomst af. In deze overeenkomst vermelden wij de afspraken die wij met u gemaakt hebben over de zorg die u krijgt. Gaat u in een zorgcentrum wonen, dan sluiten we een zorg- en dienstverleningsovereenkomst af waarin naast zorgafspraken ook de huurvoorwaarden van het appartement staan.

 

Uzelf en een vertegenwoordiger van Pantein ondertekenen de zorg- en dienstverleningsovereenkomst bij aanvang van het zorgtraject of bij oplevering van het appartement. Als u de overeenkomst ondertekent, gaat u akkoord met de leveringsvoorwaarden en de gemaakte afspraken. Het kan zijn dat er tijdens de zorgverlening, in overleg met u, wat verandert in de afspraken. Deze veranderingen leggen we vast in een zorg(leef)plan. Dit is een onderdeel van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst. 

Waar heeft u recht op?

U krijgt op basis van uw indicatie een bepaald zorgprofiel toegewezen. Hierin staat een omschrijving van de aard en inhoud van uw zorgbehoefte en de noodzakelijke zorg.  

 

Zorgcentra Pantein heeft een helder schema gemaakt, waarin u kunt zien waar Zorgcentra Pantein voor zorgt, wat u zelf kunt regelen en wie verantwoordelijk is voor de kosten als u permanent bij Zorgcentra Pantein verblijft.

 

Er wordt in het schema onderscheid gemaakt tussen cliënten die een indicatie hebben mét en zonder behandeling. Heeft u een zorgprofiel zonder behandeling, dan houdt u uw eigen huisarts. Als u een zorgprofiel met behandeling hebt, wordt de medische zorg verleend door artsen van Zorgcentra Pantein.

 

Verblijft u tijdelijk - bijvoorbeeld in het kader van revalidatie - bij Zorgcentra Pantein, dan gelden er andere afspreken. In het schema kunt u zien waar Zorgcentra Pantein voor zorgt, wat u zelf kunt regelen en wie verantwoordelijk is voor de kosten.

 

Extra services en diensten
Iedere cliënt kan ook extra services en diensten afsluiten. In de Tarievenlijst extra services en diensten kunt u zien hoeveel de kosten bedragen.